Hitta din egen naturkraft

Unna dig 3 doser vitamin N(atur) i veckan.

Skogen är världens bästa och största gym. Här kan du gruppträna, styrketräna och springa, precis som på gymmet, men med en extra touch av och power. Dessutom är skogen bästa platsen att hitta lugn och få återhämtning. Här är tipsen som gör dig naturstark i kropp och själ.

Nu är härligaste tiden att vara utomhus. Solen, värmen, dofterna och allt det gröna som fullkomligt exploderar. Till och med ett strilande försommarregn känns skönt och får oss att känna oss riktigt levande. Att vi mår bra både fysiskt och mentalt av att vara i naturen det vet de flesta av oss av erfarenhet. Två timmar per vecka räcker för att du ska dra fördel av naturens magiska kraft, visar en stor brittisk studie där 20 000 personer fick göra en självskattning av sitt välbefinnande.

De exakta orsakerna till naturens positiva inverkan på vår hälsa är oklara. Men människan är gjord för att leva i naturen, ändå tillbringar de flesta av oss dagarna i en stressig stadsmiljö, med mängder av intryck. När vi kommer ut i naturen släpper kraven, vi blir lugnare och gladare och får lägre blodtryck, även stresshormonet kortisol sjunker. Studier från Karolinska institutet visar också att både minne och koncentrationsförmåga stärks efter en naturupplevelse.

I Sverige har vi lyxen att ha naturen nära, även om vi bor i en storstad. Så ge dig ut, 40 minuter tre gånger i veckan gör susen. Vi hoppas du blir beroende!

Därför ska du dra till skogs:

  • Du blir lugnare och gladare
  • Du får valfrihet och sparar pengar
  • Du blir friskare
  •  Du känner dig vild och vacker
  •  Du laddar med vitamin D
  •  Du tränar hårdare och oftare
  •  Du blir smartare
    Du får en mer effektiv träning
    _________________________

Texten ovan är en del av en artikel jag skrev för tidningen Topphälsa våren 2020. Artikeln skrevs just innan coronapandemin var ett faktum – när den publicerades befann vi oss mitt i den stora krisen som påverkat så många så negativt. Att skogen och naturen varit en mental och fysisk räddning för många av oss är en underdrift.

 

 

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy