Fixa ditt eget skogsbad

Vi behöver återhämtning, men för många är det stressande att ta det lugnt. Att vila genom att hänga i soffan och slötitta på TV, eller hålla på med mobilen, får kroppen men inte nervsystemet att koppla av. Skogsbadet är en aktivitet som hjälper oss till vila. Skogsbad, Shinrin Yoku, kommer från Japan och blev trendigt i Sverige för några år sedan.

– Det finns forskning från olika delar av världen som visar att metoden ger minskad stress, sänkt blodtryck och stärkt immunförsvar. Vi får också en förbättrad kognitiv funktion och minskade nivåer av ångest och depression, säger Petra Ellora Cau Wetterholm, legitimerad psykolog och certifierad Natur– och Skogsterapiguide.

Vi använder våra fem sinnen vid skogsbad, här finns en likhet med mindfulness, men skogsbadet är mindre styrt. Vi pratar om en naturlig närvaro, istället för en medveten närvaro. När vi skogsbadar öppnar vi våra sinnen i kontakt med naturen, vi studerar den inte på avstånd utan befinner oss i relation till den. Du får en naturnärvaro, en samhörighet som skapar ett lugn och får dig att må väldigt bra

Fixa ditt eget skogsbad

  1. Välj en plats som du tycker mycket om. Sakta ner! Snabba rörelser sänder ut signaler om fara. När du går långsamt börjar du andas långsamt och kroppen förstår att du inte är i fara.
  2. Gå långsamt eller sitt stilla. Se dig omkring. Vidga ditt synperspektiv, vi kan se i 180 grader och det är en befriande känsla att öppna upp hela synfältet.
  3. Gör samma sak med din hörsel. Öppna upp hörseln och låt den fara iväg dit den vill. Bara lyssna. Bjud in de ljud du tycker särskilt mycket om.
  4. Öppna upp din känsel som en antenn. Lägg märke till vad du kan förnimma. Hur känns luften, temperaturen och vinden mot ansiktet?
  5. Öppna lukt och smaksinne genom att öppna munnen lätt, doft och smak hänger samman. Hur doftar och smakar skogsluften. Doftar årstider på olika sätt. Dofta på mossan och jorden.
  • Det här händer i kroppen vid skogsbad
  • Stressen minskar
    Du boostar immunförsvaret
  • Du tänker bättre
  • Blodtrycket balanseras

__________________________________

Den här texten är till viss del hämtad från en artikel jag skrev för tidningen Topphälsa.

 

 

 

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy